,
Ми в youtube

Ми в facebook

Ми в instagram

Ми в twitter

Ми в смартфоні

Наше опитування
Як ви вважаєте, чи потрібна нашій громаді бібліотека?
Так
Ні
Не знаю
Інше


Показати усі опитування
Архів новин сайту
Грудень 2024 (7)
Листопад 2024 (12)
Жовтень 2024 (20)
Вересень 2024 (42)
Серпень 2024 (30)
Липень 2024 (37)
«    Грудень 2024    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Наша адреса:

Костянтинівська центральна міська бібліотека знаходиться за адресою:
85113 м. Костянтинівка Донецької області
б/р Космонавтів, 11
тел. /факс(06272) 6-16-70
e-mail: konstlib(dog)ukr.net

Літній графік роботи с 1 липня по 31 серпня: бібліотека працює с 10:00 до 18:00. Вихідні - неділя, понеділок.

Проїзд від залізничного вокзалу автобусом №1,2,6 до зупинки "Універсам"

Банківські реквізити бібліотеки:

Рахунок № 35425007003007
УДК у Донецькій області
МФО 834016
Код організації (ЄДРПОУ) 00183816

 

Форум
Фотоальбом
Оголошення

Вечір проти Івана Купала… Свято Івана Купала в українській літературі Список для #ПроЧитання

 

 

 

КЗК «ЦСПБ»
Центральна міська публічна бібліотека
Довідково - інформаційний сектор 
 
Вечір проти Івана Купала…
Свято Івана Купала в українській літературі
Список для #ПроЧитання

Ой на Івана, ой та на Купала,
Котилася зоря з неба, та у в воду впала.
А дівчина за водою пустила віночок,
Заплуталась ясна зірка в зелен барвіночок.
А дівчина-чарівниця на долю гадала,
Як узріла ясну зірку, так і заспівала.

          Найколоритніше та найцікавіше свято, яким закінчується літній сонячний цикл календарних дохристиянських свят – це свято молоді – Купало або Купайло, що з часом, після прийняття християнства, деякою мірою трансформувалося в церковне свято.
Йдеться про народження Івана Хрестителя, яке святкується церквою 7 липня. Після поширення християнства давнє народне свято Купала в результаті «християнського нашарування» почало називатися святом Івана Купала.
Свято Купайла відбувалося саме в період, коли сонце приходило до зеніту – найвище піднімалося над землею, давало найбільше тепла і світла, виявляло свою найвищу чудодійну силу для рослинного і тваринного світу та для людини. Вся рослинність досягала свого апогею, все нестримно росло, розцвітало, множилося, раділо життю.
Це свято припадає на день літнього сонцевороту, тому символізує народження літнього сонця — Купала, і тим самим завершує панування весняного сонця — Ярила. В цей час небесне світило перебуває у куполі — найвищій небесній точці, тому дні тоді найдовші, а ночі — найкоротші.
Головні персонажі свята – Купало та Марена, які уособлюють чоловіче (сонячне) і жіноче (водяне) божества. Ці дві дійові особи обираються хлопцями та дівчатами або виготовляються як опудала. Таке поєднання гілка верби — Купайлиця.
Бажаючі йдуть у ліс шукати цвіт папороті, як правило, парами. Хтось намагається знайти за її допомогою скарби, а хтось знаходить своє щастя — кохання.
В цей час рослини набирали чарівних, лікувальних та цілющих властивостей. Лише в Купальську ніч на папороті, серед ночі розцвітала чарівна вогняна квітка щастя – кочедижник. Хто її зірве, той усе на світі знатиме, дістане без труднощів усі скарби, матиме чудодійну силу робити все тією рукою, яка зірвала Квітку щастя.
Той щасливець причарує найкращу дівчину, матиме найвищий урожай, не боятиметься лихих сил.
Але ж за Квіткою щастя чигають не тільки люди, а ще лихі сили, з якими важко боротися тій людині, яка її знайде. Вони намагаються перешкодити, відвернути увагу молодого парубка, який цю квітку знаходить – старому, як правило, не щастило її знайти. І якщо молодому чоловікові все ж пощастило знайти квітку щастя, він мусив прорізати шкіру мізинця-пальця на лівій руці і всунути ту квітку під шкіру. Далі людина мусить взяти в ліву руку полин або татарзілля й обвести навколо себе крейдою – лише тоді лихі сили не змужуть нічого вдіяти щасливцеві.
У цей день прийнято ходити в лазню і перший раз в цьому році паритися свіжими березовими віниками. «Іванський віник», який нібито має магічну силу, можна додати квіти та листя папороті. А краще зробити його з дванадцяти трав, зібраних в купальську ніч.
Страхітливі народні перекази про її витівки використав у своєму оповіданні «Вечір напередодні Івана Купала»  видатний український  письменник Микола Гоголь. «Вечір проти Івана Купала» Миколи Гоголя – одне з оповідань, що входить до збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки». Петрусь і Пидорка закохані одне в одного. Однак він – наймит, а вона – дочка заможного селянина, хазяїна Петра. Заради коханої Петро здатен на все, і навіть продати душу чорту. Містичні пригоди купальської ночі обертаються трагедією, коли доводиться пролити невинну кров, а золото, здобуте брудною справою, приносить лише нещастя. Глибинна ідея, динамізм і сюжетна напруженість характерні для твору «Вечір проти Івана Купала».

 


Біля річки ходили дівчата — карі оченята,
Личка, мов яблука, брови чорненькі —
Дівчата ой які гарненькі.
Вони в зеленім лузі квіточки збирали,
Квіточки збирали, на хвилю, на воду кидали.
А віночки із ружі червоної,
Ромашки, зілля зелененького,
Волошки синьоокої, червоного маку.

Детальніше: 

Вечір проти  Івана Купала.  Микола Гоголь [Електронний ресурс]  / бібліотека української літератури /– Електронні дані. –– Режим доступу: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=6  , вільний  (дата звернення 02. 07 .2020 р.). – Назва   з екрана .-Мова укр.

Вечір на  Івана Купала [Електронний ресурс]  // youtube – Електронні дані. –– Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Iu50kLP_8ac  , вільний  (дата звернення 02. 07 .2020 р.). – Назва   з екрана .-Мова укр.

 


Письменники Прикарпаття .Марко Черемшина. На Купала – на Івана [Електронний ресурс]  / Хата читальня Прикарпаття/– Електронні дані. –– Режим доступу:  https://sites.google.com/site/xatachytalnya1/pismenniki-prikarpatta/marko-ceremsina/na-kupala-na-ivanaвільний  (дата звернення 02. 07 .2020 р.). – Назва   з екрана .-Мова укр.

 Старицький М. Ніч під Івана Купала  [Електронний ресурс]  // diasporiana – Електронні дані. –– Режим доступу:http://diasporiana.org.ua/drama/13007-staritskiy-m-nich-pid-ivana-kupala/  , вільний  (дата звернення 02. 07 .2020 р.). – Назва   з екрана .-Мова укр.

Як ми їздили до Криниці Коцюбинський Михайло[Електронний ресурс]  / бібліотека української літератури /– Електронні дані. –– Режим доступу: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=2562, вільний  (дата звернення 02. 07 .2020 р.). – Назва   з екрана .-Мова укр.

Стельмах Михайло ПанасовичНа Івана Купала (Дума про Морозенка)" [Електронний ресурс]  / бібліотека української літератури /– Електронні дані. –– Режим доступу: https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1686, вільний  (дата звернення 02. 07 .2020 р.). – Назва   з екрана .-Мова укр.

Свято Івана Купала: звичаї, традиції і вірування [Електронний ресурс]  // Всесвіт – Електронні дані. –– Режим доступу:http://vsviti.com.ua/ukraine/41196  , вільний  (дата звернення 02. 07 .2020 р.). – Назва   з екрана .-Мова укр.

Очищення вогнем та ворожіння на "судженого": як правильно святкувати Івана Купала[Електронний ресурс]  // unian – Електронні дані. –– Режим доступу: https://www.unian.ua/lite/holidays/10602147-ochishchennya-vognem-ta-vorozhinnya-na-sudzhenogo-yak-pravilno-svyatkuvati-ivana-kupala.html, вільний  (дата звернення 02. 07 .2020 р.). – Назва   з екрана .-Мова укр.

Свято Івана Купала З книги: Олекса Воропай. Звичаї нашого народу. Літо. [Електронний ресурс]  //Українські легенди – Електронні дані. –– Режим доступу: http://www.ukrlegenda.org/zvychai_nashoho_narodu/svjato_ivana_kupala.php, вільний  (дата звернення 02. 07 .2020 р.). – Назва   з екрана .-Мова укр.

Провідна бібліографиня  ЦМПБ Шпакова Наталя.

Вечір проти Івана Купала… Свято Івана Купала в українській літературі Список для #ПроЧитання

 

 




Обсудить на форуме